Hoe treinen België vormden

Recent verdedigde Ingrid Schepers (UA) haar doctorale proefschrift over de invloed van spoorwegen op arbeidsmobiliteit in België. Haar onderzoek toont hoe de negentiende-eeuwse, door de overheid gestuurde spoorweginfrastructuur de relatie tussen stad en platteland vormgaf. België liep voorop in de aanleg van een openbaar spoorwegnet en het stimuleren van woon-werkverkeer per trein. De overheid trachtte de stedelijke overbevolking te verlichten door landelijke en stedelijke gebieden beter te verbinden. Goedkope spoorwegabonnementen maakten pendelen een haalbaar alternatief voor migratie, maar gegevens uit 1846-1961 tonen aan dat spoorwegbereik niet automatisch meer pendelverkeer betekende. Naast transport speelden arbeidsmarkten en economische structuren een cruciale rol. Het onderzoek benadrukt dat pendelbeleid eerst als economische noodzaak moet worden beschouwd, en pas daarna als een kwestie van ruimtelijke voorkeuren. Deze bevindingen steunen op gedetailleerde analyses van de spoorweginfrastructuur en pendelstromen die konden worden bestudeerd dankzij uitgebreide censusgegevens beschikbaar via LOKSTAT.

Publicatie:

Ingrid Schepers. “Mobilising labour: a spatial analysis of railway infrastructure, commuting flows and rural-urban relations in Belgium, 1846-1961”. Antwerp, PhD Dissertation, 2024, pp. 1-361.

 

DETAILS

Gebruikte databank: LOKSTAT

Datum: Juli 2024

Categorie: Wetenschappelijke publicatie